loading...

subli24

انیمه، سبک انیمیشن محبوب در فیلم های ژاپنی. فیلم‌های انیمه اولیه عمدتاً برای بازار ژاپن در نظر گرفته شده بودند و به همین دلیل، ارجاعات فرهنگی بسیاری را به کار می‌بردند که منحصر به ژاپن بود.

انیمه، سبک انیمیشن محبوب در فیلم های ژاپنی. فیلم‌های انیمه اولیه عمدتاً برای بازار ژاپن در نظر گرفته شده بودند و به همین دلیل، ارجاعات فرهنگی بسیاری را به کار می‌بردند که منحصر به ژاپن بود. به عنوان مثال، چشمان درشت شخصیت های انیمه معمولاً در ژاپن به عنوان "پنجره های روح" چند وجهی تلقی می شود. بیشتر این ژانر برای کودکان طراحی شده است، اما فیلم های انیمه گاهی با مضامین و موضوع بزرگسالان مشخص می شوند. انیمه مدرن در سال 1956 شروع شد و در سال 1961 با تأسیس Mushi Productions توسط Osamu Tezuka، یک چهره برجسته در مانگا مدرن، سبک رمان‌نویسی کمیک ژاپنی که کمک زیادی به زیبایی شناسی انیمه کرد، به موفقیت پایدار دست یافت. خرید تیشرت انیمه انیمه هایی مانند شاهزاده خانم مونونوکه میازاکی هایائو (1997) معادل مدرن ماجراهای عامیانه حماسی است که زمانی توسط استادان ژاپنی مانند میزوگوچی کنجی و کوروساوا آکیرا فیلمبرداری شده بود. در آغاز قرن بیست و یکم، انیمه با مجموعه‌های تلویزیونی پوکمون و فیلم‌هایی مانند Miyazaki’s Spirited Away (2002)، برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن شروع به محبوبیت بین‌المللی گسترده‌ای کرد.

میازاکی هایائو (متولد 5 ژانویه 1941، توکیو، ژاپن)، کارگردان انیمیشن ژاپنی که آثار غنایی و کنایه‌ای او مورد تحسین منتقدان و مردم قرار گرفت.

پدر میازاکی مدیر هواپیمای میازاکی بود، یک شرکت سازنده که قطعات هواپیماهای جنگنده Zero را می ساخت. تجارت خانوادگی عشق به پرواز را در میازاکی القا کرد که تقریباً در تمام کارهای او آشکار شد. او پس از اتمام تحصیلات خود در رشته اقتصاد در دانشگاه گاکوشین توکیو در سال 1963، به عنوان یک انیماتور سطح پایه در انیمیشن Tōei، بخشی از استودیوی Tōei و بزرگترین تولید کننده انیمیشن آسیا، سمت گرفت. هنگامی که در Tōei بود، او با انیماتورهای تاکاهاتا ایسائو و اوتا آکمی ملاقات کرد. اولی یک دوست مادام العمر، همکار و شریک تجاری شد و دومی پس از یک سال خواستگاری، همسرش شد. میازاکی در Tōei پیشرفت کرد و روی پروژه هایی مانند سریال تلویزیونی Ōkami shōnen Ken ("Wolf Boy Ken") و تاکاهاتا اولین کارگردانی فیلم Taiyō no ōji: Horusu no daibōken (1968؛ شاهزاده کوچک نورس) کار کرد. پس از ترک Tōei در سال 1971، میازاکی به همراه تاکاهاتا، در طول دهه 1970 برای استودیوهای مختلف به کار ادامه داد. نکات برجسته این دوره شامل فیلم کوتاه پاندا کوپاندا (پاندا! برو پاندا!) و اولین فیلم کامل میازاکی، Rupan sansei: Kariosutoro no shiro (1979؛ Lupin III: Castle of Cagliostro)، یک داستان ماجراجویی با دزد نجیب زاده لوپین بود. و هموطنانش.


سبک فردی میازاکی در Kaze no tani no Naushika (Nausicaä of the Valley of the Wind) آشکارتر شد، یک مانگای ماهانه (کارتون ژاپنی) که او برای مجله Animage نوشت. داستان به دنبال ناوشیکا، شاهزاده خانم و جنگجوی بی میل، در سفر خود از طریق دنیای ویران شده از نظر زیست محیطی است. موفقیت آن الهام بخش فیلمی به همین نام (که در سال 1984 اکران شد) شد و میازاکی و تاکاهاتا را تشویق کرد تا یک قرارداد مشارکت دائمی تر را انجام دهند. آنها با هم استودیو گیبلی را در سال 1985 راه اندازی کردند. سال بعد Tenkū no shiro Rapyuta (قلعه ای در آسمان) از میازاکی در ژاپن و Nausicaä در ایالات متحده با عنوان Warriors of the Wind منتشر شد. اگرچه سکانس‌های هوایی تأثیرگذار فیلم اصلی دست نخورده باقی ماندند، ویرایش‌های گیج‌کننده و دوبله ضعیف، Warriors of the Wind را عملاً غیرقابل تماشا کرد. بیش از یک دهه می گذرد تا میازاکی یک نسخه غربی دیگر را در نظر بگیرد.

میازاکی و استودیو گیبلی به تولید آثار برای بازار داخلی ادامه دادند. Tonari no Totoro (همسایه من توتورو) او در سال 1988 در کنار فیلم Hotaru no haka (قبر کرم شب تاب) تاکاهاتا شروع به کار کرد. در حالی که هر دو فیلم مورد استقبال منتقدان قرار گرفتند، موفقیت مالی استودیو با فروش فوق العاده کالاهای توتورو تضمین شد. میازاکی با Majo no takkyūbin (1989؛ سرویس تحویل کیکی)، داستان به بلوغ رسیدن یک جادوگر جوان، و Kurenai no buta (1992؛ Porco Rosso)، یک داستان ماجراجویی در مورد یک آس پرنده جنگ جهانی اول که نفرین شده است را دنبال کرد. صورت خوک داشته باشد این موفقیت ها زمینه را برای مونونوکه-هیم (شاهزاده خانم مونونوکه) در سال 1997 فراهم کرد، فیلمی پرفروش که رکوردهای باکس آفیس ژاپن را شکست. این فیلم برخی از موضوعات تکرارشونده میازاکی، مانند تضاد بین پیشرفت انسان و نظم طبیعی و تداوم دنیای معنوی در کنار امور دنیوی را بازبینی می کند. علاوه بر این، تصویر کوداما (ارواح درختی ژاپنی) به عنوان موجودات انسان نما سفید با سرهای تلق، یکی از ماندگارترین تصاویر در انیمه را ارائه کرد.


اشتراک Britannica Premium را دریافت کنید و به محتوای انحصاری دسترسی پیدا کنید.
اکنون مشترک شوید
فیلم Sen to Chihiro no kamikakushi از میازاکی (2001؛ Spirited Away) برنده جایزه برتر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال 2002، برنده بهترین فیلم آسیایی در جوایز فیلم هنگ‌کنگ و بهترین انیمیشن بلند در جوایز اسکار 2003 شد. این فیلم در زادگاهش ژاپن برنده بهترین فیلم در جوایز اسکار ژاپن انیمه در سال 2002 شد و به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ ژاپن جایگزین تایتانیک شد. در این فیلم، چیهیرو، یک دختر جوان معمولی و البته کمی لوس، از والدین خود دور می شود و وارد قلمروی خدایان و جادو می شود. در آنجا که با نام سن دوبله شده است، مجبور می شود به عقل خود بسنده کند تا نام خود را پس بگیرد و به دنیای انسان ها بازگردد.

میازاکی موفقیت خارق العاده Spirited Away را با Hauru no ugoku shiro (2004؛ قلعه متحرک هاول) دنبال کرد، داستان دختر جوانی که با بدن پیرزنی نفرین شده و تلاشی که او را به یک قلعه متحرک افسانه ای هدایت می کند. در سال 2006 نامزد دریافت جایزه اسکار شد. در سال 2005 دیزنی نسخه بازسازی شده Nausicaä را بر روی DVD رونمایی کرد. این نسخه که هم آهنگ اصلی ژاپنی و هم یک دوبله انگلیسی ضبط شده حرفه ای را دارد، اولین باری بود که فیلم به شکل اصلی خود در ایالات متحده به صورت تجاری عرضه شد. «Gake no ue no Ponyo» (2008؛ پونیو) نسبت به اکثر فیلم‌های میازاکی مخاطبان جوان‌تری را هدف قرار داد، اما با این وجود این فیلم برترین قرعه‌کشی باکس آفیس ژاپن در سال 2008 بود. میازاکی بعداً فیلم‌نامه‌های استودیو گیبلی را نوشت.

arigurashi no Arietti (2010؛ The Secret World of Arrietty)، که بر اساس کتاب کودکان مری نورتون، وام گیرندگان، و Kokurikozaka kara (2011؛ ​​از بالا در پاپی تپه)، یک داستان دوران بلوغ اقتباس شده از یک سری مانگا، ساخته شده است. فیلم دوم توسط گورو پسر میازاکی کارگردانی شد.


خار کوچک جدید از بریتانیکا
یک واقعیت خوب
مایکروویو زمانی ایجاد شد که یک مهندس که روی مگنترون رادار کار می کرد متوجه شد که شکلات شکلات او را آب می کند. او بعداً آن را با دانه های ذرت بو داده آزمایش کرد.
همه حقایق خوب را ببینید
کازه تاچینو (2013؛ باد برمی خیزد) برداشتی امپرسیونیستی از زندگی مهندس هوریکوشی جیرو بود که هواپیماهای جنگنده ای را طراحی کرد که ژاپنی ها در طول جنگ جهانی دوم از آنها استفاده می کردند. این فیلم بر اساس مانگای میازاکی به همین نام ساخته شد و در سال 2014 نامزد جایزه اسکار شد. میازاکی اعلام کرد که کازه تاچینو آخرین فیلم بلند او خواهد بود و کار روی Kemushi no Boro (Boro the Caterpillar) را آغاز کرد. ، فیلمی کوتاه برای موزه گیبلی در میتاکا. با این حال، بازنشستگی میازاکی موقتی به نظر می رسید. در سال 2016 او اعلام کرد که Kemushi no Boro به یک نسخه بلند گسترش خواهد یافت. این فیلم اولین پروژه میازاکی بود که به طور کامل در انیمیشن کامپیوتری انجام شد. او در سال 2015 جایزه اسکار افتخاری را از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دریافت کرد.

ممد بازدید : 161 شنبه 18 تیر 1401 زمان : 0:43 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 527
  • بازدید کلی : 3,393